دانستنی‌های نوجوان | مراسم مشعل‌گردانی در «خور» و «برکوه»
  • کد مطالب: ۱۷۴۲۷۱
  • /
  • ۱۵ مرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۸

دانستنی‌های نوجوان | مراسم مشعل‌گردانی در «خور» و «برکوه»

همان‌طور که می‌دانید سابقه‌ی مراسم عزاداری و سوگواری برای شهادت امام‌حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در کشور ما بسیار طولانی است و در هر منطقه ایران مراسمی ویژه برگزار می‌شود که عمری دیرینه دارد.

امین صادق‌پور - همان‌طور که می‌دانید سابقه‌ی مراسم عزاداری و سوگواری برای شهادت امام‌حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در کشور ما بسیار طولانی است و در هر منطقه ایران مراسمی ویژه برگزار می‌شود که عمری دیرینه دارد.

امروز قرار است شما را با یکی دیگر از مراسم مذهبی قدیمی استان خراسان جنوبی آشنا کنم‌. نام این مراسم که در دو روستای «خور» شهرستان خوسف و «برکوه» شهرستان سربیشه برگزار می‌شود مشعل‌گردانی است.

مشعل در فرهنگ واژگان بیرجند به چند تسمه‌ی آهنی گفته می‌شود که به شکل استوانه درست شده است و داخل آن را با کُنده یا چوب آغشته به روغن پنبه‌دانه یا نفت پر می‌کنند.

در «مراسم مشعل‌گردانی» که برای مصیبت شام غریبان شهدای کربلا برگزار می‌شود، مشعل‌ها را آتش می‌زنند و در کنار روشنایی، به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

مراســـم مذهــبی و قدیـــمی مشعل‌گردانی در روستای ملی خـور شهرسـتان خوسـف در عصر تاسوعای حسینی و نیز در روستای برکوه شهرستان سربیشه در شب عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

پس از پایان یافتن مراسم مشعل‌گردانی مردم آتش مشعل‌ها را خاموش نمی‌کنند بلکه می‌گذارند آتش خودبه‌خود خاموش شود.
اهالی روستاهای خور و برکوه مراسم مشعل‌گردانی را به یاد مشعل‌هایی که در شب عاشورا در اطراف خیمه‌های شهید دشت کربلا، حضرت امام حسین(ع)، روشن بود برگزار می‌کنند.

دیرینه مراسم مشعل‌گردانی به بیش از صد سال می‌رسد و از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در تاریخ ۲۲ آذر سال ۱۳۹۱ به شماره‌ی ۶۲۹ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.